zondag 27 september 2009

Waarom gebruiken mensen Facebook? De 5 pijlers van gebruikersgedrag

Om sociale media zoals Facebook en Netlog beter te begrijpen, is het belangrijk om te weten hoe deze media werken en wat voor mogelijkheden/technologiën ze te bieden hebben. Toch is dit geen garantie om een succesvolle marketingcampagne op te zetten.

De sociologische en psychologische inzichten zijn net zo belangrijk. Hoe gedragen gebruikers zich? Wat zijn hun drijfveren? De vijf pijlers van het Sociale Media gebruikersgedrag op een rijtje:
  1. Contact: mensen willen in contact staan met vrienden, familie, collega's en iedereen die hun interesses, waarden en/of geloof delen
    • welke interesses deel je met je doelpubliek?
  2. Collaboraties: mensen met dezelfde interesses, waarden en/of geloof groeperen zich om eenzelfde doel, project of visie te bereiken. bijv. Facebook groepen
    • hoe kan je met een persoon of groep samenwerken op een betekenisvolle manier? 
    • hoe kan je mensen helpen om op een gemakkelijke manier samen te werken?
  3. Consumptie: gebruikers consumeren content (inhoud) om iets bij te leren, vermaakt te worden, bevestiging te zoeken, zich verbonden te voelen, ... Onder Sociale Media consumptie verstaan we: kijken, lezen, skimming (rondneuzen), leren, verzamelen, ... 
    • wat kan jij mensen bijbrengen om hun doelen helpen te bereiken?
    • wat kan jij leren van de interacties met jouw doelpubliek om de markt beter te begrijpen en jouw communicatie optimaal af te stemmen? 
    • hoe kan je mensen belonen als ze jouw content gebruiken en delen? 
  4. Content: gebruikers creëren content om zichzelf uit te drukken, gedachten te wisselen, een talent of passie te delen en in sommige gevallen om aan persoonlijke marketing te doen ("personal branding"). Content: foto's, video's, blog posts, tweets, comments, ...
    • wat kan jij creëren dat een voordeel biedt aan jouw doelpubliek?
    • hoe kan jij mensen helpen om jouw content aan te vullen en te verspreiden?
  5. Sharing: gebruikers delen content die zij belangrijk of interessant vinden om te delen met hun vrienden, familie, collega's, ...
    • wat kan jij delen dat de community versterkt? 
    • hoe kan je mensen helpen om jouw content gemakkelijker te verspreiden?
Bekijk hieronder de slideshow presentatie van Paul Isakson met heel wat nuttige tips en tricks over Sociale Media. Het is van enorm belang in contact te staan met je doelpubliek. Dit begint natuurlijk met naar hen te luisteren..

5 opmerkingen:

  1. Hier nog wat content voor je.

    Elk fucking punt is hetzelfde, mongool.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rustig G, als je t niks vindt zoek je toch verder.
    No stress ;)

    BeantwoordenVerwijderen